E-legitimation

E-legitimation är en elektronisk id-handling som du kan använda för att legitimera dig på ett säkert sätt. Sollefteå kommun vill att flera använda sig av digitala kommunikationsväger för att öka tillgänglighet, säkerhet och effektivisera handläggning av ärenden.

När du loggar in med e-legitimation så kan du enkelt följa ditt ärende via Mina sidor. Du kan också kontakta ärende handläggare på ett snabbt och säkertssätt.

Här listar vi dem olika e-legitimationer som du kan använda i Sollefteå kommuns e-tjänster:

BankID

Vem kan få ett BankID

För att kunna skaffa ett BankID måste du ha ett svenskt personnummer och vara kund i någon av de banker som ger ut BankID. Åldersgränsen bestämmer bankerna själva, men vanligast är att du ska ha fyllt antingen 13 eller 18 år. Omyndiga måste alltid ha målsmans godkännande.

Beställ BankID från din bank

Du skaffar BankID direkt via din bank. Beställningen skiljer sig lite åt mellan olika banker. Logga in i din internetbank och läs mer om hur du beställer BankID hos din bank.

Vad är BankID?

BankID är en e-legitimation som du använder för att identifiera dig med på internet, till exempel hos banken, Försäkringskassan eller olika företag. Det finns tre olika typer: BankID på fil, BankID på kort och Mobilt BankID.

Du beställer BankID i din internetbank. Du behöver också installera BankID säkerhetsprogram/-app.

Vad är BankID säkerhetsprogram/app?

BankID säkerhetsprogram eller säkerhetsapp är ett program du behöver ha i din dator eller mobila enhet för att kunna beställa och använda BankID.

Kan jag se hur mitt BankID har använts?

Ja, i BankID-appen kan du se historik över alla händelser knutna till ditt personnummer. Gör så här:

  1. Öppna BankID-appen
  2. Välj Inställningar
  3. Klicka på ditt namn
  4. Välj Min BankID-historik

Du får en lista över alla händelser som finns för ditt personnummer, även för eventuella andra BankID än det aktuella. Klicka på en händelse i listan för att se detaljerad information.

Vi kan aldrig se detaljer om vad du skrivit under, betalade belopp eller liknande och därför kan du inte se detta. Det är bara du och den tjänst du har använt som har den informationen.

Freja eID+

Freja eID+ är en kostnadsfri statligt godkänd e-legitimation så du kan Identifiera dig själv online och i verkliga livet som en fysisk legitimation. Kravet är att man har en giltig svensk ID-handling eller svenskt pass.

Freja eID lanserar e-legitimering för människor i digitalt utanförskap (Delad kontroll)

Freja eID Group AB (publ) lanserar nu en funktion som gör det möjligt för individer i digitalt utanförskap att kunna använda tjänster som kräver e-legitimation. Med Freja eID och den nya funktionen delad kontroll kan upp till en miljon individer som idag inte kan eller vågar ha en e-legitimation få hjälp med hanteringen av en anhörig, vän eller god man.

Läs mer om Delad Kontroll med Freja eID här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Svenska Pass

På Skatteverkets nya id-kort, som började ges ut i september 2017, finns det en e-legitimation som är utfärdad av AB Svenska Pass. Det betyder att du har en elektroniskt id-handling på Skatteverkets ID-kort, som du kan använda för att identifiera dig i Skatteverkets e-tjänster, eller e-tjänster hos andra aktörer som stödjer Skatteverkets nya eID.

AB Svenska Pass e-legitimation finns på kort som utfärdats från och med september 2017. Det framgår även i din ansökning om det är AB Svenska Pass e-legitimation på ditt id-kort.

För mer information om kortet vänligen se Skatteverkets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.​.

Vad behöver du för att använda Svenska Pass?

  • Kortläsare och SConnect

För att använda din e-legitimation från AB Svenska Pass behöver du en kortläsare. När du använder din e-legitimation första gången eller om du använder en ny webbläsare kommer du bli ombedd att installera SConnect plugin till din webbläsare. De flesta vanligt använda webbläsare stöds (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Opera och Safari). SConnect behövs för att möjliggöra kommunikationen mellan kortläsaren och din webbläsare. Installationen av denna plugin kan se olika ut beroende på webbläsare, och det är viktigt att man följer instruktionerna som visas på skärmen.

  • PIN-PUK-kod

När du beställer Skatteverkets id-kort får du även en PUK-kod för AB Svenska Pass e-legitimation hemskickad till dig. PUK-koden använder du första gången du ska använda din e-legitimation. Med PUK-koden aktiverar du e-legitimationen och väljer en personlig PIN-kod. Kom ihåg att spara din PUK-kod, för med PUK-koden kan du även i framtiden låsa upp din e-legitimation om den tillfälligt har blivit spärrad på grund av att du angett fel PIN-kod. Kom ihåg att både PUK- och PIN-kod är personliga säkerhetskoder, som du har en skyldighet att skydda och inte lämna ut till någon.

Beställ nya koder hos Skatteupplysningen:

0771 - 567 567

Har du uppgett fel PUK-kod ett antal gånger, blir din e-legitimation permanent spärrad och obrukbar. Du måste då ansöka om en ny e-legitimation.

Din e-legitimation är annars giltig i 5 år. Därefter behöver du ansöka om en ny e-legitimation.

Du behöver använda någon av följande webbläsare när du loggar in i e-tjänster:

  • Chrome
  • Firefox
  • Opera
  • Safari
Till toppen